Hannes Side

På din forespørgsel om jeg har spillet jazz - så nej ikke i orkestersammenhæng. Med det betyder ikke at jeg ikke er meget inspireret af jazz - ikke mindst brasiliansk musik som samba.

 

Hvor jeg - i som godt alle livets sider er "teamplayer", er det ikke gældende ved musik. Jeg vil have den fulde kontrol fra hvordan "det lyder i mit hoved" til hvordan det lyder "når det kommer ud af højtaleren". "I stedet for at at fortælle en guitarist hvad jeg har tænkt han/hus skal spille - er det nemmere jeg selv prøver at lære at spille det".

 

 

Den måde jeg laver muisk på basserer sig på to teknikker. "Flere-lags-optageteknik" hvor jeg lag på lag opbygger musikken (lagkage teknikken). Først spiller jeg måske klaver. Så mens jeg høre "klaveret" i hovedtelefoner spiller jeg trommer oveni. Så mens jeg hører "klaver og trommer" spiller jeg så måske bas. Jeg kan så gå tilbage og "genindspille" (måske forbedre) klaveret uden at jeg mister trommer og bas fordi klavert ligger "på sit eget lag".

 

Anden tekning er sampling teknologi. Her tager man f.eks. en fløjte, og spiller en lang tone (f.eks C). Tonen indspilles på et sampling keyboard. Når man så trykker på D-tangenten lyder der et D, fordi samling keyboarded selv "trasponerer" den oprindelige C-tone en tone op så der lyder en D-tone. I dag - hvor datakraft og datalager er blevet få billigt vil man, hvis man vil "sample et klaver" optage ikke alene hver enkelt tone fra klaveret men også hver enkelte tone i forskellige anslags typer (kraftig/svag) da klaveret lyder forskelligt hvor hårdt anslaget er. Da jeg ikke spiller kontrabas og fløjte (dog blokfløjte) benytter jeg denne teknik i stedet. Når det lyder som jeg har et helt symfoniorkester eller bigband "bag mig" er dette lavet på denne måde, D.v.s. med "samplinger" af alle stryger grupper (violin, cello, kontrabass ...), blæse instrumet grupper (oboe, fløjte, fagot ....). Min opgave er så at orkestrerer orkestret og finde ud af hvad skal fløjten spille, hvad skal violinerne spille, hvad skal valdhornet spille. Så jeg laver på helt traditionel vis orkesterarrangementet, men i stedet for at spille fløjtestemmen på en fløjte så spiller jeg den på et keyboard.

 

 

Jeg sender dig to eksempler. Jeg har jo en musikproduktion der fylder langt over 10 CD'er. Og den musik du skal høre er lavet efter jeg stoppede med at lave musik til andre. Jeg besluttede efter i over 12 år at lavet musik til andre, at lave musik for min egen fornøjelse. Men det, før lave musik til billeder har med tiden gjort at jeg tænker i "lyd-billeder" ("SoundScapes" som jeg kalder det).

 

 

Første stykke er fra musiksamling Rehersal (bestående af fem dele - og er del 5 (The End). Projekt fokuserede på at forbedere mit trommespil (og slagtøj) og guitarspil. Jeg skal straks sige at alle instrumenter "er håndspillet" på nær "de afrikanske menneskestemmer" som jeg har fundet på internetet og lagt oven på musikken via sampling teknikken.

 

Klik på trekanten nedfor for at starte musikken. Ligeledes kan du slukke musikken på sammen måde - musikken spiller nemmelig videre selvom om du starter afspilningen af et nyt nummer. Bemærk at hvis du har en langsom internetforbindelse kan der gå et øjeblik inden musikken starter.

The End (part 5 af Reharsal)

Andet musikstykke er fra projektet "Music 4 Daydreaming" som er et langt nusikstykke på næsten 1½ time. Det du skal hører er part 9 (ud af 10) af projektet. Man taler i musikbranchen om at orkestre eller solister på et tidspunkt laver deres "Sct. Peppers Projekt (ref. Beatles)". Det er projektet hvor man mobilsere alt sin kreativitet og projektet tages som oftes utroligt lang tid at skabe. Også jeg (i alt beskedenhed) lavede et sådant for snart 5-6 år siden. Det tog over et år at lave (hvor jeg næsten daglig arbejdet på det).

 

Musikstykket er igen en samlig af "lyd-billeder". Igen er der tale om inspiration fra samba'en natur. Alle instrumenter "er håndspillet" på nær "menneske stemmerne" i starten af musikstykket som jeg har fundet på internetet og lagt oven på musikken.

Jeg formoder du nok ikke syntes så godt om starten og slutningen (som er forbundet med en længere klaversolo) men prøv og at holder ud. I løbet af ni minutter bevæger vi gennem Heavy Rock, Samba, og Disko/Elektro.

Music 4 Daydreaming (part 9)

Her til sidst vil jeg lige sende linket til den musik jeg plejer at spille for folk der vil bruge 15 minutter af deres tid på mig og min musik. Klik Her. Her kan du høre mig spille flygehorn - et intrument der minder om trumpet men klinger lidt mørkere.

 

skabelse, opførsel og produktion udført af preben sloth jensen ophavsret i henhold til creative commons

ret til kommerciel brug eller brug i anden sammenhæng kan søges ved at kontakte mig på ps@lkps.dk

all creations, performences and productions done by preben sloth jensen copyrights under creative commons

you may obtain permission for commercial use by contacting me for approval on ps@lkps.dk