på denne side kan du høre en lille del af den musik til underlægning, jeg lavede i løbet af disse år. Udvælgelsen beror på hvilke musikstykker, der kan fungere uden billedside, og som samtidig ikke er for lange. Noget af musikken er uddrag fra større produktioner, hvor jeg synes uddraget godt kan tåle at stå alene. Ud over de nedenstående kunder havde jeg også opgaver til blandt andet Widex, DSB, SorBits - for blot at nævne nogen. Forhåbentlig får jeg ikke for store problemer med hensyn til ophavsretten ved at gøre musikken offentligt tilgængeligt på denne måde. Generelt har mine kunder købt rettighederne til musikken og må bruge den i den aftalte sammenhæng – men jeg er stadig den formelle ejer. Det meste musik er også over 10 år gammelt – igen for at undgå problemer med ophavsretten. Du må ikke selv – ej heller medvirke til – at musikken bruges i andre sammenhænge eller distribueres. Til gengæld må du meget gerne spille den for andre - blot du til stadighed har styr på, hvem du viser dette link til – med andre ord hjælp mig med at passe på musikken, så den ikke ligger og flyder hvor som helst. Hvis du vil høre mere musik er du velkommen til at kontakte mig – så finder vi, som de siger i banken, en løsning. Rigtig god fornøjelse.
Tycho Brahe Planetariet ønskede en åbningssekvens, der fortalte om tilblivelsen af stedet, dets tekniske udstyr og hvad stedet kunne byde på af oplevelser. Sammen med musikken er næsten alt TBPs projektionsudstyr i spil under åbningssekvensen. Lydsiden er lavet i seks kanaler, og lyden er arrangeret med øje for at få det maksimale ud af det, at lyden kan kommer fra mange forskellige retninger. Produktionen indeholder musik, indtaling og lydeffekter, og er originalproduktionen direkte reduceret fra 6 kanaler til 2 kanaler (stereo). Hvis du syntes lyden opleves tør, er det fordi lyden er nød til at være sådan for at afspilles i TBP store sal, der har nogen rumklang i sig selv. Denne opgave var noget af det første bestillingsmusik jeg prøvede at lave – og jeg fik frie hænder, bare det havde den planetariske lyd og gerne lød meget som den græske kunstner Vangelis (Chariots of Fire).
Du starter musikken ved at klikke på den lille trekant yderst til venstre på nedenstående beskrivelser af de enkelte projekterne. Ligeledes kan du slukke musikken på sammen måde - musikken spiller nemmelig videre selvom om du starter afspilningen af et nyt nummer.Bemærk at hvis du har en langsom internetforbindelse kan der gå et øjeblik inden musikken starter.
Produktionen er fra 1994, og blev brugt over en temmelig lang årrække, som indledning til hver eneste forestilling. Den samlede produktion varer omkring 4 minutter, og kan høres her i sin fulde længde.
tycho Brahe Planetariet lavede en forestilling for mindre børn – her kan indledningen fra forestillingen høres. Den samlede forestilling har en varighed på 30 minutter – og er tæt pakket med musik hele vejen igennem. Igen er lydsiden lavet med henblik på at udnytte det 6 kanals store lydanlæg. Fire af højtalerne er placeret traditionelt med højre-/venstre-for, højre-/venstre-bag, en centerhøjtaler, samt en højtaler placeret øverst i loftet – bunden håndteres derudover af en subwoofer. Flere steder i forestillingen arbejdede jeg med en luftig instrumentering, der gav mulighed for at trække lydbilledet ud over hele salen. Lyden kom med andre ord fra alle sider, hvorved hvert instruments placering i salen blev tydelig. Den version du kan høre er en speciel stereo demonstrationsversion, hvor der er lagt noget rumklang på, for at simulere lyden i salen. Selvom denne forestilling også er lavet med frie hænder på musiksiden, er den alligevel et udtryk for et tæt samarbejde mellem undertegnede og de TBP ansatte, som lavede forestillingen. Denne forestilling er fra 1994 og kom til at køre i næsten 10 år. Jeg kunne vælge om jeg ville have et engangsbeløb eller et beløb for hver gang forestillingen blev vist. Jeg valgt det første, men set i lyset af at forestillingen gik i 10 år, var det nok et beløb for hver gang forestilling blev vist, man skulle have valgt. Jeg fik lavet omkring en håndfuld produktioner til TBP inden stedet endte som biograf – hvilket jo nok ikke fra starten var meningen med stedet.
orion Planetarium der ligger i Jylland, er noget mindre end TBP, men har visuelt næsten lige så meget at byde på som TBP – hvis man ser bort fra, at man ikke kan vise 360 graders film. Som i TBP er der her også 6 kanals lyd med samme højtalerplacering. Fordi rummet er mindre i OP, oplever man lyden mere detaljeret, ja næsten som at sidde hjemme i sin egen stue. Jeg vil ikke sige, at TBP har lyd som en sportshal, men lydmæssige detaljer opleves ikke så tydeligt i TBP som de gør i OP. Det åbnede selvfølgelig for nogle muligheder for at detaljerer musikken mere, og det skulle selvfølgelig udnyttes. Det fik jeg så gjort – gennem en håndfuld produktioner. Du kan høre starten fra en af forestillingerne, jeg lavede med en folkekær, nu afdød skuespiller som fortæller. Forestillingen er 50 minutter lang – som alle OP forestillinger var – alle pakket med musik. Det at lave 50 minutters musik, der skal passe til en rimelig stram billedside, der gennem hele produktionsforløbet bliver ændret – er en stor og lang proces. Nå, men jeg kom da igennem hver gang, men det var hårdt de første gange. Her er de første 4 minutter af forestillingen, produktionen er fra 1996.
bastrum Trickfilm lavede i 1996 en film om el-produktion i Spanien ved brug af danske vindmøller. Filmen blev brugt til undervisningsbrug og salgsfremstød for vindenergi i udlandet. Her var virkelig tale om at lave underlægning til kæmpe mængder af tale. Opgaven var at lave noget harmonisk musik, hvor man kunne fornemme vinden og vindmøllernes rotation. Musikken skulle kunne dukke op hist og her for at variere og afveksle indtalingen. Musikken skulle også løbende kunne flyttes rundt af kunden selv, fordi produktionen blev omredigeret igen og igen helt frem til sidste produktionsdag. Jeg havde lavet omkring 10 stykker elastisk musik, som kunden så selv kunne placere. Her har jeg sammenklippet 5 blokke som eksempel. Senere lavede jeg endnu en produktion til kunden med samme fremgangsmåde. Den kvikke lytter vil have bemærket en vis tematisk lighed med musikken til ovenstående produktion til OP – dette er ikke en tilfældighed, men et ønske.
LEGOs Legoland i Windsor ligger i England. Det er, som i Danmark, en forlystelsespark for børn. En af de ting børnene kan lære her, er at trylle som magikeren Merlin. I seks forskellige rum kører multimedie show, hvor der i hvert rum demonstreres en tryllekunst på en skærm. Merlin forklarer, og som underlægning lavede jeg 6 variationer over et simpelt tema. Hver musikstykke er på omkring 2 minutter – netop den længde tryllekunsten tager at demonstrerer. Denne produktion er en af de få, som jeg fik færdigklippet – det vil sige, at den ikke blev ændret, medens jeg arbejde på musikken. Kunden havde flere musikalske ideer på tegnebrættet. Jeg udfordrede skæbnen ved IKKE at følge nogen af dem. Da jeg afleverede resultatet, var jeg meget spændt på at høre reaktionen, men musikken blev godkendt i første forsøg. Nogen gange skal man tro på, at man ved bedst selv! Desværre kan billedsiden ikke ses her, men jeg kan fortælle, at musikken på sin egen måde underbygger Merlins bevægelser. Produktionerne er fra 1996, og her kan høres to variationer.
grundfos har som alle andre store virksomheder et stort auditorium til produkt præsentationer. Det at komme til orde ved denne type produktioner er sjældent nemt. Her handler det for kunden om at få fortalt så meget som muligt på kortest mulig tid. Alligevel vil kunden ofte have noget uforstyrrende musik under talen, ”bare det ikke er for højt”. Her må man så lave noget. der ikke stikker for meget ud – og som hvis man hører det alene kan virke temmelig uinteressant. Sjovt nok virker det som regel efter hensigten og skaber en helhed. Hvis man er heldig kan man alligevel få lov at stikke op fra dybet og vise flaget – som regel i starten eller slutningen. Her fik jeg mulighed i slutningen; præsentationen er fra 1997 – på billedsiden ses nogle store panoramabilleder fra en ørken.
grundfos var en af de kunder jeg med tiden kom til at lave flere ting til. De var repræsenteret på EXPO udstillingen i år 2000 i Tyskland, hvor man havde bygget et glashus og installeret et større antal multimedie præsentationer. Nøgleordet var naturligvis noget med vand og noget med årstider. Musikken eller nærmere lydkulissen var synkroniseret til multimedie præsentationerne og fulgte dem. Man kan vel kalde hele projektet for en kommerciel installation – i ordets bedste betydning. Lyden eller musikken illustrerer årets gang og var sammenklippet så den fortsatte i en uendelighed. Min plan var egentlig at lave noget elektronisk musik a la Brian Eno, men da det kom til stykket, turde jeg alligevel ikke. I stedet blev resultat noget mere harmonisk, som kan høres her i sin fulde længde.
jyllands Postrens Aurora prisuddeling afholdes hvert år. I 1998 havde JP også en artikelserie, de kaldte Explorer, hvor nogle journalister tog verden rundt og sendte artikler hjem til Danmark. I forbindelse med prisuddelingen blev vist et lysbilledshow med billeder fra jordomrejsen. Musikken har de første minutter en underlæggende rolle, men følger senere – rent stilistisk – jordomrejsen efter bedste evne. De stemmer og den sang, der ligger i lydbilledet er hentet fra et lyd arkiv, men al musikken har jeg selv indspillet, og er IKKE færdige lydklip. Denne type opgave, hvor forskellige musik stilarter indgår, har jeg fundet stor tilfredsstillelse ved at lave – ikke blot i denne sammenhæng.
LEGO var en af mine helt store kunder, hvor jeg lavede musik til reklamer, undervisning, produktinformation og præsentationer – både til intern og offentlig brug. Her var dog tale om en kort og klar 30 sekunders opgave – en reklame. Musik, billede og indtaling til produktserien skulle gå op i en højre kommerciel enhed. På billedsiden ses nogle børnehænder, der leger med nogle figurer foran et slot. Reklamen blev senere versioneret til mange forskellige sprog. Produktionsåret er 1999. Efter nogle år stoppede reklamefesten, fordi det var for dyrt at lave reklamerne i Danmark. Tilbage i Danmark var blot at lave dansk sprogversionering, men det fik jeg jo ikke megen glæde af.
H. C. Andersen året i 2005, som var forfatterens 200 års fødselsdag, involverede det meste af Danmarks befolkning – ja selv fik opgaver i Danmark. Jeg måtte dog lade mig nøje med at lave indledningsmusik til en samling oplæsninger af HCAs eventyr. Dette er en af de opgaver, jeg ikke husker hvem bestilte, men jeg mener, at det var et eller andet telefonselskab, der havde fundet på, at man skulle kunne ringe til et telefonnummer og høre et HCA eventyr. Til gengæld kan jeg huske at kunden, til fortællingen om ællingen, gerne ville have en sang fra Den Danske Sangskat som indledning – men det gik jo nok ikke ..... Jeg prøvede så at løse kundens problem på denne måde. Hør Den Grimme Ælling og hør også Tinsoldaten.
i forbindelse med Danmarks Radios flytning ud i det nye hus på Amager i 2006, ønskede man et nyt pausesignal – i første omgang til brug når folk ringede ind – altså som vente/pausesignal. Efterfølgende skulle det nye pausesignal kunne bruges til andre ting både på TV og Radio, men det var anden del af projektet. Jeg fik besked på at komme med et bud – og jeg fik en af de bedste ideer, jeg nogen sinde har fået – rent musikalsk. Fra starten havde jeg forelsket mig i den gamle maskine, der spillede pausesignalet, og for mig var det klart at maskinen skulle overleve og forsat være solist. Min ide var at lave et vist antal akkompagnement variationer i forskellige stilarter. Nu er melodien maskinen spiller, ikke ligefrem den mest velegnede til min ide, men jeg syntes jeg er sluppet rimelig godt fra det alligevel – men døm nu selv. Da musikken skulle høres i en telefon, lyttede jeg under hele arbejdet med musikken via et telefonrør. Det var for mig den eneste måde at vide, hvordan det endelige resultat ville komme til at lyde for brugerne. Ud over at lyden i telefonen er kvalitetsmæssigt begrænset, har det faktisk også en virkning, at man kun hører musikken med et øre – balancen mellem instrumenterne ændrer sig meget afhængigt af, om man hører med et eller to ører, muligvis på grund af baggrundsstøj fra det andet øre. Løsningen var en simpel instrumentering og en lyd på instrumenterne som var manipuleret, så den lød optimalt i telefonen – hvilket ikke var ensbetydende med at det lød optimalt i et sæt almindelige højtalere. Jeg har dog til demonstrationsformål haft en stereoversion af produktionen hvor der var kompenseret lidt for telefonens lyd – men det er ikke optimalt. Så hvis man vil høre hi-fi må man ringe til DR. De ni variationer kører i ring, så hvis folk sidder i kø længere end 6 minutter, starter det hele forfra igen.
bonus for dem, der har holdt ud helt ned til bunden af denne side, er her en lille bonus sang. Ikke alt musik jeg har lavet er altid blevet brugt. Ikke fordi det var dårligt, men fordi den ikke passede (kunden) til formålet. Her er et eksempel, hvor en kunde ønskede ”nogen meget Dansk – måske en Dansk sag – men med en moderne rytmisk lyd”. For mig var der ingen anden løsning end at lave et arrangement af to af de meste kendte Danske sange jeg kender, og har sunget og elsket siden min skoletid. Kunden var ikke ”helt tilfreds”, så jeg kom med et andet bud, der så blev godkendt – faktisk husker jeg ikke jeg har været med til en produktion, hvor jeg i sidste ende ikke har kunnet levere noget kunden ikke kunne bruge – men det kan jo også skyldes kunden ikke kunne bruge – men det kan jo også skyldes kunden ikke havde andre muligheder. Nå men jeg holder selv meget af dette arrangement, og syntes ikke at – som jeg ofte ellers har oplevet – det rytmiske har ødelagt sangenes oprindelige sjæl. Musikken er fra omkring 1995.
hvis du vil viden mere om hvordan jeg greb opgaven an med at lave "musik til billeder", kan du kilkke her på Processen at lave lyd til billeder.
version 2.0.0.0