jeg fik efterhånden samlet en del instrumenter, og besluttede mig for at etablerer et hjemmestudie. Jeg købte derfor en 4 kanals AKAI båndoptager, men det var først da jeg fik en Commodore 64 computer med et Steinberg PRO16 sequencer program at der rigtig kom gang i tingene. Alle nyere elektroniske musik instrumenter kunne tilkobles computeren. Når man spillede på instrumentet kunne computeren registrerer ”tangent nedtrykkene”, og kunne efter ”indspilningen”, ”afspille” de registrerede ”tangent nedtryk”. Faktisk er princippet det samme som ved et gammelt ”selvspillende klaver”, hvor en papirrulle aktiverer tangenterne. Computeren og programmet kunne håndterer 16 indspilningslag og sende det ud til op til 16 forskellige tilsluttede instrumenter. Hvis det ikke var nok, kunne jeg på båndoptageren - der var synkroniseret med computeren - indspille det hele på et spor, og derefter starte forfra med at ”indspille” på computeren igen. De nye indspilninger på computeren kunne så indspilles på båndoptageres spor 2, og hele processen gentages på spor 3 (4'rd spor blev brugt til at synkroniserer båndoptageren med computeren). Alt i alt 3x16 spor eller lag. Denne teknik - i modsætning til Sound-on-Sound teknikken på Beocorden og Sony båndoptageren – gav mig mulighed for at gå tilbage og genindspille et lag der tidligere var indspillet hvis jeg ønskede at lave noget om.
jeg havde fra ”live” tiden en lille 6 kanals mixer og en Hammond rumklang som jeg benyttede når jeg indspillede, så det var meget primitive indspilningsforhold. Alligevel lykkedes det at lave nogle indspilninger som jeg syntes er lydmæssigt i orden – også set med nutidens øjne.
det at benytte en computer i forbindelse med musikproduktion var noget temmeligt nyt i Danmark, og jeg var nok blandt de første der arbejde med dette. Min interesse for at benytte computeren var naturlig fordi jeg var begyndt at læse Datalogi på Københavns Universitet.
for en del år siden fik jeg ved en speciel lejlihed muligheden for at besøge Abbey Road Studiios i London hvor næsten alt Beatles musik er indspillet. Ved denne lejlighed fik jeg mulighed for at lytte til nogle kopier af Beatles masterbånd (masterbånd er de bånd der ligger til grundlag for skærring af den støbeform LP'erne fremstilles ud fra). Mange HiFi entusiaster vil hævde at LP'ers lyd er det optimalle - men det er fordi de ikke har hørt lyden på et velproduceret masterbånd fra Abbey Road - her er ingen sammenligning. CD'ers lyd er blevet bedre de senere år - men nu er det jo MP3-filer der er mediet og så er vi jo tilbage ved stenalderen.
selvom man ikke har Abbey Road Studios udstyr til rådighed, kan man godt lave "hæderlig" lyd på relativt billigt udstyr. Nedenstående lydklip syntes jeg er et godt eksempel på dette. Nedestående er noget at det første musik jeg indspillede i mit hjemmestudie lavet på min Studio platform 1. Numret hedder Harlem Street og er en nedklippet smagsprøve på numret. Du kan høre hele numret i mit Musik Bibliotek.
Du starter musikken ved at klikke på den lille trekant yderst til venstre på næste linie. Bemærk at hvis du har en langsom internetforbindelse kan der gå et øjeblik inden musikken starter.
Studio platform 1
Studio platform 2
med tiden blev instrumenter, båndoptager og computer løbende udskiftet og jeg købte også en del standard studieudstyr til at lave ekko, rumklang og andre effekter med. I en lang periode indspillede jeg på en 8 spors Fostex båndoptager, synkroniseret til min Atari Computer – ligesom i forrige studieopsætning. Atarien kørte først Steinbergs Pro24 Sequencer som senere blev udskiftet med Steinbergs Cubase program. Softwaren til computeren blev med tiden mere og mere avanceret. Man fik mulighed for at redigerer i de ”indspillede tanget nedtryk” og senere kom en version af programmet der også kunne indspille ”rigtig” lyd (som en traditionel båndoptager) - og således erstattede computeren båndoptagerens rolle. På billederne kan man se hvorledes jeg havde indrettet mig i mit soveværelse den gang jeg boede på Vesterbro.
Hjemmestudie på Vesterbro
med tiden begyndte jeg også at få flere og flere opgaver med at lave musik til levende billeder. Dette var en gammel drøm der gik i opfyldelse - her kunne jeg prøve kræfter med at lave musik i mange forskellige stilarter. Det gav mig også mulighed for at "lege" med video, film og event producenter og nogle gange sætte "et lille præg" på den endelige produktion.
hvis du høre og læse mere om mine opgaver med at lave musik til billeder så klik på Commerciel Musik Produktion.